Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου 2013

V-Brake vs. Disc

  Όσοι ασχολούμαστε έχουμε γεμίσει διλήμματα... Από τον δρόμο ή τον ποδηλατόδρομο; Μεγαλύτερη ασφάλεια υπάρχει με κράνος ή χωρίς; Βόλτα την ημέρα ή την νύχτα; Ποδήλατο κούρσα ή MTB; Στεφάνι 26άρι ή 29άρι; Υδραυλικό ή μηχανικό σύστημα φρεναρίσματος; Αλουμίνιο ή carbon; Φρένα V-Brake ή δισκόφρενα;

 Το τελευταίο είναι γρίφος για πολλούς. “Είναι απαραίτητο το δισκόφρενο;”, “Αξίζει τα λεφτά του;”, “Με τα V-Brake δεν μπορώ να φρενάρω;” είναι μερικά από τα ερωτήματα που ταλανίζουν τον χομπίστα που είτε θέλει να κάνει αγορά, είτε να αναβαθμίσει το υπάρχον σύστημα φρεναρίσματος.


 Ο πίνακας αναφέρεται σε μέσης κατηγορίας φρένων, όπου να μπορεί να αγοράσει κάποιος χομπίστας δίχως να ξοδέψει μία περιουσία. Και στις δύο κατηγορίες υπάρχουν δύο "εκδόσεις" στο σύστημα μετάδοσης, το υδραυλικό και το μηχανικό.
 Το υδραυλικό σύστημα διαθέτει μέσα στα καλώδια του κατάλληλο υγρό φρένων (mineral oil, dot) και το μηχανικό, τα κλασσικά ντιζοκαλώδια. Καλύτερη απόδοση έχουν τα υδραυλικά δισκόφρενα και ευκολότερη συντήρηση τα μηχανικά v-brake.
 Τα μηχανικά δισκόφρενα είναι μία μέση λύση αλλά αρκετοί έχουν εκφράσει δυσαρέσκεια με αυτόν τον συνδυασμό και τα υδραυλικά V-brakes σπάνια τα συναντάμε.

Δισκόφρενα
 Η μικρότερη πίεση στην μανέτα και η μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος είναι το κυριότερο προτέρημα τους. Το ότι δεν φθείρεται η στεφάνη της ρόδας είναι ένα συν για την διάρκεια ζωής αυτής.
 Τα δισκόφρενα λόγω της νέας σχετικά τεχνολογίας τους, όπως και των πολλών μερών που το απαρτίζουν (μανέτα, καλώδια, υγρά, δαγκάνες κτλ κτλ) είναι ακριβότερα σε σχέση με ένα σύστημα V-brake και αυτός είναι ο κυριότερος ανασταλτικός λόγος για την απόκτηση τους.
 Επίσης τα τακάκια τους είναι ακριβά σε σχέση με τα V-brakes.

 Το κυριότερο μειονέκτημα τους κατά την χρήση τους είναι ότι μία μέτρια δισκόπλακα με απλά τακάκια φρένων χάνει την δυνατότητα φρεναρίσματος παντελώς, εφ' όσον ζεσταθεί.
Στην προκειμένη περίπτωση περιμένετε να κρυώσει για να συνεχίσετε την πορεία σας. Για να προληφθεί αυτή η κατάσταση προτιμήστε μεγαλύτερου διαμετρήματος δισκόπλακες ή και τεχνολογίας "Shimano Ice" ή ανάλογης της. Σπάνια και σε περιπτώσεις που έχετε υδραυλικά δισκόφρενα και χρησιμοποιείτε συνεχώς το φρένο (πχ κατάβαση στο βουνό) ίσως υπάρξει θέμα με την θερμοκρασία των υγρών τους και χρειαστεί να αλλάξετε τα υγρά τους σε κάποιο ανθεκτικότερο στις υψηλές θερμοκρασίες και ίσως σωληνάκια υψηλής πίεσης.
 Επίσης ένα μείον τους,όπου δεν είναι οφθαλμοφανές, είναι το το βάρος τους σε σχέση με τα V-Brake και το ότι ο δίσκος τους είναι κινούμενο μέρος.  Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζεται μεγαλύτερη δύναμη στο πεταλάρισμα απ' ότι ένα αντίστοιχο ποδήλατο με V-brake.
 Αρχή για ένα άνετο πεταλάρισμα είναι το ελαφρύ ποδήλατο, κυρίως στα μέρη που κινούνται (ρόδες, δισκομανιβέλα, τιμόνι κ.α.). Μπορεί να μην φαίνεται η διαφορά στα 100 ή 200 γραμμάρια, αλλά υπολογίστε την διαφορά των γραμμαρίων περίπου επί 10 για να βρείτε περίπου την μυική δύναμη που γλιτώνετε.
 Τέλος, σε περίπτωση που στραβώσει η δισκόπλακα του, απλά δεν μπορείτε να κάνετε ποδήλατο, όπου αυτό συμβαίνει σε περίπτωση χτυπήματος της. 


V-Brake
 Είναι απλά, είναι διαδεδομένα, έχουν φθηνά ανταλλακτικά. Η ρύθμιση τους γίνεται από τρεις το πολύ βίδες και η αλλαγή των τακακίων (!!) με μία.
 Αν μπουν τακάκια με καλή γόμα το σταμάτημα τους μπορεί να γίνει αμεσότερο αν και συνήθως οι γόμες είναι μέτριες ως κακές και φθείρονται γρήγορα.

 Πέρα από το ότι το σταμάτημα τους δεν είναι τόσο άμεσο όσο των δισκόφρενων, αρνητικό είναι ότι χαράζουν αργά το στεφάνι της ρόδας με αποτέλεσμα την φθορά της και την αναποτελεσματικότητα του φρεναρίσματος, έπειτα από ομολογουμένως αρκετό καιρό.
 Επίσης υπάρχει καταπόνηση των χεριών, διότι χρειάζεται μεγαλύτερη πίεση στην μανέτα σε περίπτωση φρεναρίσματος.
 Με μέτριας γόμας τακάκι, το πιθανότερο είναι να υπάρξει πρόβλημα σε βρεγμένο οδόστρωμα διότι η στεφάνη έχει πάνω της νερά που έχει αποκτήσει από κάποια λακκούβα, διερχόμενο αυτοκίνητο ή άλλη αιτία. Σε περίπτωση που περνάτε από χωματόδρομο με λάσπες τα φρένα βγαίνουν εκτός λειτουργίας διότι μαζεύει η στεφάνη λάσπη και αυτή την "παραδίδει" στα τακάκια με αποτέλεσμα να μπλοκάρουν.
 Επίσης δεν είναι εμφανές πρόβλημα το φάρδος των ελαστικών. Σε περίπτωση που θελήσετε να αντικαταστήσετε το ελαστικό σας με κάποιο πιο φαρδύ, υπολογίστε πρώτα το άνοιγμα της δαγκάνας του V-brake, ειδάλλως υπάρχει περίπτωση το να μην χωράει να περάσει.
 Τελευταία οι εταιρίες "γυρίζουν" τα ποδήλατα και τ' ανταλλακτικά τους σε τεχνολογία με δισκόφρενα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διαθέσιμο για V-brake το εύρος που υπάρχει για δισκόφρενα, κυρίως όταν θέλουμε να αντικαταστήσουμε το πιρούνι  του ποδηλάτου μας.

 Δεν υπάρχει όμως κανένας λόγος ανησυχίας στο ότι θα εκλείψουν παντελώς τα V-brakes και κυρίως τ' ανταλλακτικά τους. Υπάρχουν ακόμη ανταλλακτικά για απαρχαιωμένα ποδήλατα όπου για σύστημα φρεναρίσματος είχαν ένα σύστημα από μοχλούς, όπως και ανταλλακτικά  για τον προπομπό του V-Brake, την λεγόμενη "ζυγαριά".
 H επόμενη γενιά των V-Brake έρχεται με υδραυλικό σύστημα, αντικαθιστώντας την κλασσική ντίζα, όπου αναιρεί το πλεονέκτημα του βάρους και της εύκολης συντήρησης.

Εξαίρεση αποτελούν τα ποδήλατα δρόμου, τα λεγόμενα "κουρσάκια" όπου χρησιμοποιούν ένα σύστημα φρεναρίσματος με δαγκάνες και τακάκια, όπου τα τελευταία χρόνια οι εταιρίες παραγωγής άρχισαν να βγάζουν στην αγορά και μοντέλα με δισκόφρενα.
 Εν κατακλείδι, το V-Brake είναι ένα αξιόπιστο σύστημα φρεναρίσματος για χομπίστες δίχως υψηλές απαιτήσεις, με αρκετά μειονεκτήματα σε σχέση με το δισκόφρενο αλλά σε λογικό κόστος.

1 σχόλιο:

  1. αυτο που λενε οτι ενα φθηνο δισκοφρενο μπορει να στραβωσει σε περιπτωση που ζεσταθει και κρυωσει γρηγορα και ανομοιομορφα εξαιτιας νερου για παραδειγμα που θα πεσει πανω του ισχυει ;;; Γενικα ετσι συμπεριφεροντε τα μεταλλα και λογικα πρεπει να εχει καποια βαση αυτη η αποψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή